Det er det første møde mellem børn i alderen 6 og 7 år med programmeringsverden. I løbet af niveau 1 lærer børn om de grundlæggende kendetegn af computersystemet, om begreber som software og hardware, hvad forskellen mellem dem er og hvilke af disse dele de vil lære om senere som del af kurset. Børnene bliver også bekendt med begreberne program, instruktion, prioritering, programmeringsmiljø samt hvad en algoritme er for noget. De lærer sig alt det her ved at programmere robotters adfærd og skabe interessante animationer. På dette niveau lærer børn i alderen 6 og 7 om gentagne handlinger og forgreningsprogrammer, samt hvad begivenheder er, mens de skaber interessante spil i forskellige programmeringsmiljøer. Dette niveau har som mål at introducere børn til grundlæggende begreber i programmeringsverdenen samt at lægge grundlaget, hvorpå børn kan træde for at bygge videre på yderligere viden på de næste niveauer. De værktøjer, som børn arbejder med, er fuldstændigt passende for alderen og de forventes ikke engang at være i stand til at læse og skrive. På dette niveau begynder vi at arbejde med instruktioner i form af billeder, som børn arrangerer for at få respektive figur til at bevæge sig. For at opnå bedre resultater på niveauet bruger vi forskellige værktøjer, såsom programmeringsrobotter, specifikke software- og hardwareværktøjer, forskellige programmeringsmiljøer, for at fange børnenes opmærksomhed og gøre dem i stand til at forstå begreberne ved deres brug mens de arbejder med forskellige programmeringsværktøjer og miljøer.
Hvert niveau har en længde på 4 moduler (16 uger) !
Niveau 1 – Mine første skridt ind i en verden af visuel programmering
Niveau 2 – Jeg lærer programmering med blokke af koder
Niveau 3 – Jeg er en spiludvikler og AI robotprogrammør
Niveau 4 – Jeg er snart voksen og kan selv kode
Velegnet til studerende, bestået niveauer fra 1 til 4