Niveauet “ Avanceret i blokprogrammering ” omfatter den praktiske brug af hvad børn har lært sig i løbet af de foregående 2 niveauer når det gælder udarbejdelse af komplekse algoritmer samt bygger på deres viden om variabler. På dette niveau har børn mulighed for at eksperimentere med det, de hidtil har lært ved at skabe komplekse spil. Her lærer børn at arbejde med flere end en variabel og at definere deres typer i henhold til deres spil. På dette niveau bygger børnene også på adfærden hos robotter, når de programmerer, hvor variabler indgår i deres programmer for første gang. Sidst men ikke mindst lærer børn sig, hvordan de læser en færdiglavet kode og fjerner fejl i den - debugging. Igen bruger vi en række programmeringsmiljøer og hardware-værktøjer, da det er vigtigt for børn i alderen 6 og 7 at se implementeringen af det program, de har oprettet, og hvordan det ville ændre sig, hvis en eller flere instruktioner blev ændret.
Den studerende modtager certifikat for hvert afsluttet niveau.
500 punkter
Hvert afsluttet modul bringer dig 100 point og det fulde niveau 500 point.
Nogle af instrumenterne og programmeringsmiljøerne, som de studerende bruger på dette niveau.
I dette modul vil børn udvikle deres programmeringsevner ved at forfine en af de vigtigste færdigheder hos en programmør - hvordan man forenkler komplekse algoritmer ved at optimere deres instruktioner.
Når vi skaber et komplekst program, skal vi tage hensyn til de mange mulige situationer, der kan forhindre opfyldelsen af det ønskede mål. Fokus her vil være på, at børn skal finde ud af, hvordan de optimale betingelser skal bruges, og hvordan man laver om de forskellige typer af løkker. De programmerer derefter i praksis virkningerne af "det som er ude", der skal overvindes ved at udføre forskellige sekvenser af instruktioner "inde" i algoritmen.
Når de først er blevet bekendt med variablerne, kommer børnene til at udvide deres viden ved at lære sig hvordan de kan tildele dem forskellige værdier. De vil bruge flere end en variabel i programmerne, alt efter om de er nødvendige for det bestemte spil.
Lad os bruge alt, hvad vi har lært os i et interessant modul, der omfatter forskellige projekter, hvor vi programmerer adfærden hos forskellige robotter. Derudover samler modulet al den erhvervede viden for at skabe sjove og interaktive spil.