Hvordan kan programmering hjælpe børn med at udvikle deres følelsesmæssige intelligens?

Hvordan kan programmering hjælpe børn med at udvikle deres følelsesmæssige intelligens?

Der er utallige grunde til at programmering er nyttigt for børn. Både problemløsning samt kritisk og kreativ tænkning, vil hjælpe dem med den karriereudvikling, som ligger foran dem.

At forstå mobilapps, spil, computere og lære det grundlæggende i programmering hjælper børn med at forstå hvordan det digitale fungerer. Det lærer dem også hvordan og hvorfor matematik er nødvendig, hvordan man tænker logisk og hvordan man overfører dette til deres daglige liv og bygger værdifulde færdigheder, mens de stadig er unge.

Vi ved at det kan være svært at forestille sig, hvordan de fra en meget ung alder kan forstå noget så kompliceret. Sandheden er dog, at programmering for børn kan være meget sjovt og blive en inspirerende aktivitet takket være sommerlejre, organiserede begivenheder, programmeringsworkshops, træningsprogrammer, kurser og andre lignende aktiviteter.
Selvfølgelig er det en udfordring at lære at programmere, som med enhver anden disciplin. Derfor kan det nogle gange føre til fejl og skuffelser, men ved dette erfarer de sig udholdenhed. Det er ikke kun problemløsning, men ligeledes hvordan man håndterer, at stå med et problem som ikke kan løses.

Første skridt mod følelsesmæssig intelligens. 59% af arbejdsgiverne ansætter ikke arbejdere med et lavt niveau af følelsesmæssig intelligens, selvom deres IQ-sats er høj.

Børns færdigheder til at være konstante og vedholdende i deres aktiviteter udvikles takket være kurser som programmering. Takket være logikken, som også programmeringssprog består af, forstår de vigtigheden af at finde løsninger på problemer. Først foran skærmen og derefter i praksis.

Viden om blokprogrammering og oprettelse af spil hjælper med at udvikle deres fantasi.

Vi ved alle at børn har en meget større fantasi end os. Dog er det evnen til at skabe deres karakterer eller hvordan man får to robotter til at kommunikere med hinanden, som fanger deres interesse. Nogle af vores aktiviteter inkluderer præsentation af deres evne til at kontrollere robotter eller spilkarakterers opførsel.

Alt dette sker med fokus på algoritmer, og mens de er glade for at opdage nye verdener, udvikler de evnen til at følge logik, præcision og konsistens.

Men hvordan hjælper dette følelsesmæssig intelligens?

Følelsesmæssig intelligens påvirker børns opmærksomhed, hukommelse og evne til at lære, opbygge forhold til andre og udvikle deres mentale sundhed.

Børn med højere følelsesmæssig intelligens er bedre til at være opmærksomme på alt omkring dem; de er meget mere involveret i skolen, har gode relationer med menneskerne omkring dem og er mere empatiske.

En anden vigtig del af processen med at opbygge følelsesmæssig intelligens, er evnen til at kontrollere deres følelser. Når de er yngre, er børns humør ofte afhængigt af om de får det de ønsker eller ej. Forståelse af koder, algoritmer og programmeringssprog hjælper dem med at lære bedre at kontrollere deres følelser og opbygge en følelse af udholdenhed.
Over for udfordringerne, antallet af løsninger og selve programmeringsprocessen hjælper børn med at klare de vanskeligheder og spændende innovationer, der udfolder sig foran dem.

Alt dette fremmer ikke kun deres interesse i mere og mere viden, men lærer dem om kontrol og ansvar. De forstår, at hvis de fejler i en opgave er det ikke nødvendigvis et problem, men tværtimod – er de nødt til at prøve en anden måde og kæmpe for deres succes.

En af hovedårsagerne til at programmering hjælper følelsesmæssig intelligens, er at fejlretningskode virkelig er en fornøjelig del af processen! Gennem dette bliver de beslutsomme og arbejder på at løse problemet indtil de når det ønskede resultat.

Udvikling af færdigheder

Vi kan kun tale om følelsesmæssig intelligens, hvis vi overvejer sindets udvikling. Når børn udvikler deres analytiske og abstrakte tænkning, ændrer de også deres opfattelse af verden og andres følelser.

Samtidig udvikler de deres kreativitet, selvtillid og tillid til de færdigheder de tilegner sig såsom; analytisk, kommunikativ og forståelse - af andre omkring dem, af programmering og hvordan videnskabens verden fungerer generelt.

Alt dette er kun en del af den proces, som børn gennemgår og bygger deres færdigheder, kvaliteter og følelser. Følelsesmæssig intelligens er noget, de har brug for at udvikle fra en tidlig alder. Børn skal gerne forstå hvorfor noget er forkert eller rigtigt, hvorfor handlinger eller ord kan skade andre eller gøre dem glade. Derudover hvordan man håndterer frustrationer og forholder sig rolig overfor udfordringer.

Mentorerne på MindHub har alt dette i tankerne og arbejder med børnene, så de ikke kun kan lære at programmere, men også frigøre potentialet i deres følelsesmæssige intelligens. Hvis du vil tilmelde dit barn hos os, men ikke er sikker på, at det vil være passende for dit barn, kan du også se på vores tilbud om en gratis demo-workshop.

Mere fra vores blog

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år? Ny

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år?

Med den konstante udvikling af teknologi bliver det mere og ...

Læs
Hvad er blokprogrammering? Ny

Hvad er blokprogrammering?

At lære et programmeringssprog kræver en indsats fra børnene...

Læs
Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole Ny

Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole

De sidste par år er ønsket om pensumsprogrammer for børn ste...

Læs