Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole

Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole

De sidste par år er ønsket om pensumsprogrammer for børn steget fra forældrenes side. En af grundene til dette er de huller de finder i skolen. En anden faktor er behovet for den nødvendige udvikling. Fordelene ved disse aktiviteter har bestemt en enorm indflydelse på børns mentale og fysiske vækst.

Selvfølgelig skal alt være afbalanceret. Uden for skolen kan forskellige aktiviteter hjælpe børn med at vokse, men de kan også belaste dem, så vi besluttede at se på begge synspunkter og dele med dig fordele og ulemper ved uddannelsesaktiviteter efter skoletid.

Den positive effekt af uddannelsesmæssige fritidsaktiviteter

Hvert barn begynder fra en tidlig alder med at udvikle deres personlige præferencer og interesse for det nye og ukendte. Uanset om det er et resultat af et tv-show, en yndlingsgave eller efter inspiration fra andre børn og venner.

Uanset hvad du vælger - sport eller et ekstra uddannelseskursus som det MindHub tilbyder, vil du utvivlsomt bidrage til udviklingen af mange nye færdigheder hos dit barn.

Disse aktiviteter hjælper børn med at lære mere om deres interesser, tilslutte sig nye grupper og også udvikle deres kommunikationsevner ved at dele deres lidenskaber og interesser.

Desuden aktiverer du også barnets håndterings færdigheder. Børn tilegner sig nye logiske evner og inspireres til at finde løsninger på problemer.

De får nye vaner, går ind i en rutine og følger en struktur; derfor lærer de endnu mere om disciplin og ansvar. Forskning viser at studerende der er involveret i fritidsaktiviteter, generelt klarer sig meget bedre akademisk.

Engagement i uddannelseskurser hjælper med at udvikle ikke kun væsentlige færdigheder, men også vækker interesser hos børn. Med begynderklassen på MindHub kan de komme ind i verdenen af programmering og robotteknologi og selv bestemme hvilket aspekt de vil studere næste gang, og hvilken der vil være mest spændende for dem.

Børn i alderen 6 til 12 er i den alder hvor de nemmest kan absorbere nye oplysninger og bruge dem til deres fordel. Deres sind er åbne for nye horisonter og opmuntring gennem forskellige aktiviteter er en af de bedste ting du kan gøre for dem og deres fremtid.

Det gode ved de fleste uddannelsesmæssige fritidsaktivitet er, at de fokuserer på den interaktive præsentation af information. MindHub-mentorer forsøger løbende at bruge ikke-standardiserede og innovative tilgange, så børnene let kan forstå og med interesse mestre de teknikker de skal bruge i blokspil, 3D-spil og meget mere.

Hvis deres interesse vækkes, kan de gøre det til en hobby og senere hobbyen til et erhverv. Ved at lade dem komme tættere på forskellige områder og berige deres viden, hjælper du dem faktisk med at bygge fundamentet for deres fremtid.

Husk dog, at denne form for uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole ikke er hver dag, men en eller to gange om ugen. Dette er nok og på samme tid ikke for bindende, til at få dem til at føle sig bebyrdede eller dig - økonomisk bekymret.

Ulemperne ved aktiviteter efter skoletid

Man har fundet ud af, at hvis børn har travlt uden for skolen for længe og mangler fritid til at lege og hvile, kan dette føre til stress, angst og endda depression.


For meget tid brugt på andre aktiviteter får dem til at føle forpligtelse og til tider fremkalde negative følelser hos børn. De begynder at føle, at de gør det grundet magt i stedet for frivilligt.

Dette skal selvfølgelig afbalanceres, så barnets tid kan bruges værdifuldt - både under leg og uddannelsesmæssige aktiviteter.

En af de største ulemper for børn når de ikke omgås og leger med venner, er manglen på naturlig kommunikation. I et sådant miljø udvikler de deres evne til at håndtere det uventede og finde måder at løse pludselige problemer på.

Heldigvis er der uddannelsesmæssige aktiviteter, der forsøger at holde denne effekt maksimalt. Derfor er aktiviteterne på MindHub fokuseret på en fri atmosfære, gruppeøvelser og spændende tilgange.

Hvordan finder man balancen?

Forbered for eksempel en kalender for børnene og fordel deres aktiviteter. Giv tid til leg, men tilføj også pædagogiske aktiviteter uden for skolen.

Lad dem selv være med til at bestemme hvad de vil gøre efter skoletid, men tilskynd også til interaktivitet og læring.

Balancere tiden med familien. Tilbring værdifuld tid sammen med afslapning og forskellige aktiviteter.

Tal med dem og overvej/lyt til deres holdninger og humør. Hvis de for eksempel har startet et kursus omhandlende logiske opgaver, men du kan se, at det ikke giver dem en gnist længere, hvis de er tilbageholdende og dette påvirker deres præstationer og humør, så måske er det tid til at prøve noget andet.

Kun gennem afbalancerede aktiviteter og en afslappende ferie kan du sikre, at dine børn har det godt ved de fritidsaktiviteter de dyrker.

Mere fra vores blog

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år? Ny

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år?

Med den konstante udvikling af teknologi bliver det mere og ...

Læs
Hvad er blokprogrammering? Ny

Hvad er blokprogrammering?

At lære et programmeringssprog kræver en indsats fra børnene...

Læs
Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole Ny

Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole

De sidste par år er ønsket om pensumsprogrammer for børn ste...

Læs