Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år?

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år?

Med den konstante udvikling af teknologi bliver det mere og mere uundgåeligt, at de overtager vores liv. I et drastisk tempo udvikler og automatiserer alt omkring os - at låse bilen op, købe billetter til offentlig transport, betale med et strejf af telefonen eller andre innovative processer, der letter vores daglige liv og sparer os tid.

Dette giver dog også bekymring hos mange forældre der mener, at teknologi optager for meget af den opmærksomhed og den virkelige kommunikation, der ellers er så vigtig for deres børn. Teknologier har indflydelse på os og vores børn, men det er ikke nødvendigvis negativt, som mange myter antyder.

Sandheden er at teknologiske innovationer, og især den enorme indvirkning af internettet, kan have et grundlæggende bidrag til vores opfattelse, hvis de bruges på den rigtige måde. Men hvordan får man mest ud af dem?

Udvikling af teknologier og deres implementering i vores daglige liv

Et klik væk. Næsten alt er nu tilgængeligt med blot et klik med musen - shopping, kommunikation, modtagelse af information, og som vi har lært efter de sidste omstændigheder under pandemien - også undersøgelse og arbejdsprocesser.

Ifølge data fra National Statistic Institute i Bulgarien i de sidste 10 år har der været en stigning på 42% i adgangen til Internettet og dermed til teknologier.

Jo mere de forbedrer og udvikler sig, jo mere fokuseret bliver de på de fordele, de kan medføre. Og da børn før 6 år stadig udvikler deres kommunikationsevner, vil teknologi nærmere stå i vejen for deres opfattelse af verden omkring dem, men efter denne alder har de fuldt ud udvidet deres bevidsthed til den positive effekt, de kan modtage. Herunder udvikling af abstrakt tænkning, logik og opfattelse af det virtuelle såvel som bevidsthedens vækst.

I dag er vi konstant vidne til de innovative tilgange, der bruges til teknologi og det er klart, at de endnu ikke vil opleve mange flere ændringer. De vil erstatte nogle erhverv, andre vil udvikle sig, arten af vores daglige vaner vil ændre sig, og de vil have en meget større indflydelse på hvordan vi ser på alt omkring os.
Hvordan vil alt dette påvirke vores børn og deres adfærd

Data fra Lancet Child and Adolescent Health viser, at børn i alderen 3 til 5 bruger 28 timer om ugen foran skærmen. For denne aldersgruppe lyder dataene lidt skræmmende. Efter 5-6 år udvikler børn stadig deres kommunikationsevner, og virkningen af teknologi er ret negativ og tager det virkelige præg. Selvom det er 4 timer om dagen.
Men jo mere de vokser, jo mere føler de behovet for information for at udvikle accept af sådanne og hvordan man håndterer det. Derfor bliver online kurser, ser undervisningsvideoer eller bruger gratis online platforme for at berige deres viden, en stor fordel.

Balancen mellem at tilbringe tid med teknologi og de andre aktiviteter, der er nødvendige for børns udvikling, er hvad der kan have den mest positive effekt på deres adfærd.
Indflydelse af teknologi bliver en væsentlig del af børns udvikling i forhold til den verden, vi lever i nu. De lærer at være mere analytiske, hvordan man forstår logikken i cyberspace og teknologi og er forberedt på den fremtid, der venter os alle.

Hos MindHub stoler vi på innovative og interaktive tilgange. For at gøre programmering til attraktion og sjov tilbyder vi børnene alternative måder at lære emnet at kende på - værktøjer, der gør det let at forstå programmeringssprog, robotteknologi, finde løsninger og skabe algoritmer. Disse værktøjer er for eksempel vores specialiserede lektioner i Minecraft-spil med blokke, robotterne Dash og Dot, 3D-spil med KODU, Roblox og mange flere.
Fordelene ved teknologier

Teknologier er utvivlsomt en stor informationskilde, et kommunikationsmiddel og udvikling af viden og intelligens. Børn kan tilegne sig mange færdigheder og udvikle deres holdningsopfattelser ved at forstærke innovation.

Tiden brugt foran tv'et kan faktisk bruges ved at se et uddannelsesprogram. Tiden foran computeren giver adgang til utallige kurser, dyrkning af sindet og logikspil, videoer med informativt formål og kunstig intelligens generelt, hvilket giver ny og anderledes viden for børn, som det kan være svært at få andre steder.

Udviklingen af abstrakt tænkning og skelnen mellem forskellen mellem teknologiske algoritmer og anvendelsen af denne logik i realtid er grundlæggende for børn.
Brugt korrekt kan teknologi bidrage til den meget intellektuelle vækst i et barns sind. Derfor er der en stigende vægt på kreative måder at udnytte teknologierne fuldt ud.

En balance mellem tid foran skærmen og udenfor

Så meget som teknologien giver fordele, er det også vigtigt at understrege den værdifulde fritid - sport, læsning, spil, underholdning og umagen værd sammen med familie og venner. Alt dette skal være omhyggeligt afbalanceret for at sikre barnets bedst mulige vækst.

Prøv at kombinere tiden foran skærmen med tiden væk fra den. Alt omkring os er allerede så godt designet og forbedret, at vi med bare lidt fantasi og kreativitet kan gøre læringsprocessen til sjov og fylde fritiden med aktiviteter der er gode for både krop og sind.

Den tilgang vi bruger i vores gruppeaktiviteter, er specielt forberedt til at være nyttig i flere linjer på én gang. Når børn udvikler deres kommunikationsevner ved at være i grupper med andre børn, præsenterer vi det til tider kedelige materiale på en interaktiv måde for at få deres opmærksomhed og bruge systemer designet, så de let kan absorbere al information. Samtidig ved vi, hvor spændende spillene er for dem, så vi kombinerer processen med underholdning og motivation, der kommer naturligt for dem.

I hjertet af alt er balance. Ja, teknologien kan undertiden være skadelig, hvis den bruges for meget, men den kan også være meget nyttig, hvis den bruges i rammer og med de rigtige motiver.

Mere fra vores blog

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år? Ny

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år?

Med den konstante udvikling af teknologi bliver det mere og ...

Læs
Hvad er blokprogrammering? Ny

Hvad er blokprogrammering?

At lære et programmeringssprog kræver en indsats fra børnene...

Læs
Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole Ny

Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole

De sidste par år er ønsket om pensumsprogrammer for børn ste...

Læs