5 måder at forberede dit barn til professioner som endnu ikke eksisterer

5 måder at forberede dit barn til professioner som endnu ikke eksisterer

Det eneste der er sikkert i den digitale og innovative verden som vi lever i - er forandring. Hver dag sker der innovative processer i form af teknologi, robotteknologi, ny information og automatisering.

Alt udvikler sig hurtigt og internettet bliver en større og større del af vores liv (mere end 3,8 milliarder mennesker bruger internettet, hvilket er 40% af verdens befolkning). Processer bliver mere tilgængelige, men måden de sker på, bliver mere og mere udfordrende. Derfor er der en uoverensstemmelse mellem målet og hvordan man opnår det. Dette resulterer i en søgning efter kvalitetsmedarbejdere.

Mange forældre har påtaget sig opgaven med at forberede deres børn på de kommende udfordringer. For bare tyve år siden kunne vi ikke forestille os, hvor teknologien ville være i dag. På samme måde kan vi ikke forudsige hvordan det udvikler sig i de fremadrettede tyve.
Men hvad vi kan gøre, er at forberede vores børn med færdigheder der vil være nyttige nok til, at de kan være mere end klar til fremtidige erhverv.

Fremtidens erhverv

I de sidste par år kan vi se en stigende udvikling inden for informationsteknologi. Der bliver flere IT-specialisterne - i en sådan grad, at sådanne medarbejdere ikke kun er meget efterspurgte, men også ekstremt værdifulde. Især i Bulgarien er der en beskeden beskæftigelsesfrekvens i sektoren - kun 2,3% er beskæftiget i en stilling relateret til informationsteknologi sammenlignet med et gennemsnit på 3,5% for EU-lande.

Uddannelsessystemet fokuserer i stigende grad på teknologier og deres intensive udvikling, men der er stadig ikke nok fokus på forberedelse af de unge. De unge vokser og står konstant over for innovative og teknologiske udfordringer.

Hvad der kan forventes af fremtidige erhverv, er mere digitalisering og automatisering. Derfor er behov for viden om fremmedsprog, teknologisk viden, analytiske og tekniske kompetencer og meget mere. Hvordan forbereder vi vores børn på det?

1. Motiver dit barn til at udvikle forskellige færdigheder

De områder som vil blive mest påvirket af de førnævnte ændringer, vil prioritere kandidater, som har flere forskellige færdigheder. Opfordr derfor dit barn til at prøve forskellige ting. Ikke være bange for at lave fejl, men i stedet eksperimentere med det ukendte.
Kun på denne måde vil dit barn være i stand til at deltage i de ændringer og udvide sit verdensbillede, færdigheder samt viden og erfaring. At tilpasse sig til teknologiske og digitale forandringer er meget lettere, hvis barnet er parat til altid at være åben over for det nye og det ikke-konventionelle.
For at stimulere udviklingen af forskellige færdigheder kan du tilmelde dit barn kurser til løsning af logiske problemer, lære et fremmedsprog, sport, skak eller andet.

2. Fremkald interaktivitet

Computersystemer, animationer, datastyring og informationsteknologi er en del af det, som er kernen i overgangen til automatisering og erhvervenes fremtid.
Derfor har børn brug for at forberede sig på, at interaktivitet vil være afgørende for dem. Den komplekse udvikling af færdigheder gennem undervisning og praksis er det, der fører til bedre og analytisk tænkning, logik og kreativitet.

Prøv at komme ud af rammen med dit barn og fokuser på ikke-standardiserede metoder til at modtage og forstå information. Børn skal ikke blot tænke logisk, men også kreativt. Dette stimulerer deres evne til at finde løsninger, løse problemer og forstå betydningen af "at tænke ud af boksen".
Dette er vores anskuelse i MindHub. Vi arbejder løbende på brugen af nye og spændende måder at gøre læring for børn interessant nok til, at programmering bliver en passion for dem. Med vores nye interaktive programmeringstimer stimulerer vi dem til at udvikle nogle af de mest værdifulde færdigheder i det 21. århundrede gennem gameplay og casestudier.

3. Tillad dem at eksperimentere

Hos børn er udviklingen meget mere intens end hos en voksen. Deres bevidsthed er åben overfor ny information og deres nysgerrighed resulterer i mange spørgsmål og interesse for det ukendte. Det er i denne periode, at børn skal have mulighed for at eksperimentere.

I betragtning af fremtidens professioner, er barnets evne til at tilpasse sig nye teknologier afgørende. Og det er gennem kendskabet til kunstig intelligens, at barnet vil være i stand til at tage de første skridt mod fremtiden. Uanset om et barn vil være involveret i robotteknologi, programmering, optimering eller endda design gennem specifik software, skal de have en livlig fantasi.

Tillad dine børn at opnå dette gennem en række eksperimenter, både i livet og intellektuelt. Det kan være alt fra kemiske eksperimenter til videnskab generelt. Tag en eftermiddag og prøv forskellige ting derhjemme med farveblyanter, vand, sæbe og sodavand. Du vil blive overrasket over, hvad I kan opnå.

4. Hjælp dem med at udvikle analytiske færdigheder

Viden om det digitale er kernen i fremtiden. De områder der forventes erstattet af automatisering og de teknologiske ændringer der vil forekomme, antyder forskellige faglige muligheder, men én ting er sikkert - analytisk tænkning vil altid være nødvendig.

Ikke kun fordi logik er førende inden for programmering, men også fordi uanset hvor god kunstig intelligens er, kan den menneskelige evne til at tænke logisk og kreativt ikke erstattes.

Udviklingen af analytisk tænkning hjælper børn med lettere at forstå de algoritmer, der bruges inden for programmering og dermed forberede dem på de kommende erhverv i IT-branchen.

For at hjælpe dine børn med at udvikle deres analytiske færdigheder, opfordre dem gerne til at prøve forskellige hjernespil - gåder, sudoku, krydsord og selvfølgelig at læse flere bøger.

5. Giv dem friheden til at lære på egen hånd

Et af de vigtigste trin i processen med at forberede børn på fremtidige innovationer og livet som voksen, er evnen til at lære alene. Det er vigtigt for et barn at prøve forskellige og nye ting, og samtidig udvikle en masse andre færdigheder - såsom uafhængighed, ansvar, proaktivitet og initiativ.

Fra en tidlig alder er det vigtigt for børn at blive uddannet til at kunne løse sociale problemer såsom økologi, rollemodeller, skolemiljø, kommunikation og adfærd i samfundet og selvfølgelig integration i innovative udviklinger.

Gennem forskellige sportsgrene, kurser, eksperimenter, sociale aktiviteter eller andre interesser, vil han eller hun være i stand til at fokusere på deres egen udvikling.
Alt hvad der venter os i den professionelle sektor: karriereændringer, professioners forsvinden og fremkomsten af nye; teknologisk integration, optimering og automatisering af hverdagslige processer - til alt dette kan vi kun gøre en indsats for at forberede vores sind, vores færdigheder og vores børns, så de lettere kan blive en del af verdenen.
Der er flere og flere muligheder for gratis demo-workshops, som giver mulighed for at dit barn kan vurdere om programmering er det rigtige valg for ham eller hende.

Hvis alt det hidtil er sagt lyder interessant for dig, er det ikke nødvendigt at vente på det rigtige øjeblik for at introducere dit barn til at blokere programmering, for jo hurtigere jo bedre!

Gør det nu ved at registrere ham/hende til en gratis demo-workshop eller til et af vores kurser for begyndere.

Mere fra vores blog

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år? Ny

Hvilken virkning har teknologierne og hvordan får man mest ud af det for børn mellem 5 og 15 år?

Med den konstante udvikling af teknologi bliver det mere og ...

Læs
Hvad er blokprogrammering? Ny

Hvad er blokprogrammering?

At lære et programmeringssprog kræver en indsats fra børnene...

Læs
Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole Ny

Fordele og ulemper ved uddannelsesmæssige aktiviteter efter skole

De sidste par år er ønsket om pensumsprogrammer for børn ste...

Læs