Spiludvikling og design med KODU

På dette niveau vil børn blive bekendt med programmeringsmiljøet Kodu og lære at skabe deres egne spil. Ved hjælp af de allerede kendte kodeblokke vil børnene lære om de vigtigste programmeringskoncepter gennem prisme af 3D-spildesign og programmering af 3D-spil. Ved afslutningen af ​​dette niveau vil børnene være i stand til at oprette deres egne spil, som de kan dele og lege med deres venner. Programmet er velegnet til både avancerede elever og begyndere.

Certifikat

Certificates Mindhub

Den studerende modtager certifikat for hvert afsluttet niveau.

Bonuspoint

500 punkter

Hvert afsluttet modul bringer dig 100 point og det fulde niveau 500 point.

Værktøj

wonder scratch-logo hopscotch microbit

Nogle af instrumenterne og programmeringsmiljøerne, som de studerende bruger på dette niveau.

Boards

Et niveau = 8 Moduler

Location

En modul = 4 Klasse

Time

En klasse = 120 minutter

Indskrive

100 Punkter

Modul 1 - Grundlæggende koncepter i KODU-miljø

I dette modul tager børnene deres første skridt ind i 3D-gaming-design ved at lære at arbejde med KODU-platformen. Det er vigtig viden, som de får brug for til de næste moduler, hvor de skal bygge videre på det, som de har lært, og slippe deres fantasi løs med KODU. Gennem deres arbejde vil de være i stand til at lære nye programmeringskoncepter gennem prismen på KODU 3D-spildesignplatformen. Vi vil arbejde videre på vores viden, ved at lære grundlaget for begivenhedsbaseret programmering, og vi vil finde ud af hvordan variabler bruges i KODU.

Emner

  1. Hvad er KODU? Særlige egenskaber ved at arbejde med platformen
  2. Hvor hurtige kan vi være? Begivenhedsdrevet programmering.
  3. Tilføj mål og raketaffyring
  4. Spiller 1 vs. Spiller 2. Tilføj spillere og opsaml point. Hvordan bruger vi disse variabler?

100 Punkter

Modul 2 - Moderne spildesign

I dette modul skal vi finjustere vores spil for at skabe et gennemført og gennemtænkt virtuelt rum, hvor vores figurer kan befinde sig. Vi skal lære hvad rigtige spildesignere gør og hvordan de gør det. For at gøre dette skal vi se på forskellige programmeringsfunktioner og hvordan de anvendes. Vi skal lære at få karakterer til at tale i vores spil ved hjælp af begivenheder.

Emner

  1. Eventyrverden. Hvordan gør spildesignere det?
  2. Kan man gå igennem en labyrint. Funktioner i programmering.
  3. Kameraer i aktion. Hvordan skaber vi solo og multispillere spil.
  4. Kan vores karaktere tale?

100 Punkter

Modul 3 - 3D spiludvikling

I dette modul vil vi forstå hvordan designere planlægger deres spil, og hvad der er det vigtigste aspekt ved planlægning. Vi skal lære at tænke som designere ved at skabe og programmere komplekse 3D-rum. Vi vil lære at bruge operatører i KODU. Vi skal lsammen med børnene lære at skabe Path-follow-spil og konstruere komplekse algoritmer. Vi skal lære at bruge forskellige typer programmeringssløjfer.

Emner

  1. Virkelige spil. Programmering operatør.
  2.  Svære mål: Gøre spil sværere og stisystemer. Algoritmer i programmering.
  3. Special effekter. Loops i programmering
  4. Musik og lydeffekter.

100 Punkter

Modul 4 - Kode blokke

I introduktionen til dette modul introducerer vi visuel (blok) programmering til børn. Deres forståelse af programmeringsmiljøet uddybes, og de lærer, hvordan de bruger det, mens de udvikler deres første computerprogram. Hvert emne i modulet bygger videre på de unge programmerers viden og færdigheder til at bruge en begivenhed, en tilstand og en variabel og begynde at skrive kode til programmering af hardwarekomponenter.

Emner

  1. Ohjelma ja algoritmi. Kuka hallitsee tietokonetta?
  2. Jokaisella koodilohkolla on alkupiste. Tapahtumat
  3. Huomio! Koodin polut ja mutkat. Jos-lauseet
  4. Kätkettyjen aarteiden vartijat. Muuttujat.

100 Punkter

Modul 5 - Programmer og mikrocomputere

De to første emner i modulet udfordrer børn til at anvende deres viden ved at udvikle et projekt i to forskellige programmeringsmiljøer. Derudover lærer unge programmører nye koncepter - "cykler" og "operatører". I dette modul skriver børn deres første vanskelige programmer og udvikler deres programmeringsevner ved hjælp af hardwarekomponenter.

Emner

  1. Tornado i kode. Cykler
  2. Codemasters. Hvis sætninger, variabler og cyklusser
  3. Hvem er bedre, større, smartere? operatører
  4. Fang mig, hvis du kan! fejlkorrektion

100 Punkter

Modul 6 - Udvikl dit første spil. Programmer din smartphone!

Begge de første emner i modulet er afsat til to store spilprojekter, hvorigennem børn praktiserer den viden, de har tilegnet sig i praksis. De følgende to emner introducerer unge programmører til et nyt softwareværktøj til opbygning af mobile applikationer, hvilket også er et godt værktøj til at udvikle logisk tænkning.

Emner

  1. Lav et spil! Grundlæggende begreber inden for spilprogrammering. Projekter I
  2. Lav et spil! Grundlæggende begreber inden for spilprogrammering. Projekt II
  3. Smartphones elsker også koder. Begivenheder og parametre i mobile apps
  4. Kod som du ønsker. Funktioner

100 Punkter

Modul 7 - Hvilken browser?

I løbet af dette modul lærer børn meget om HTML og CSS, bliver fortrolige med strukturen i kommandoer og udtryk såsom tag og attribut. Modulets første emne forklarer koncepterne browser og udviklingsmiljø mere detaljeret, hvorefter det er let at flytte fra velkendte teknologimodeller til nye baseret på information fra de foregående tre moduler.

Emner

    Ingen emner i dette modul.

100 Punkter

Modul 8 - Vi kan nu bruge KODU til at skabe komplekse 3D verdener og karaktere.

I dette modul fokuserer vi på at udvikle mere komplekse projekter, og børnene får mulighed for at skabe og programmere deres egne verden. På dette stadie i programmering er børnene allerede i stand til at konstruere algoritmer og bruge funktioner. De vil lære mere om betingede konstruktioner, samt hvad objektbaseret programmering er.

Emner

  1. Konkurrence mellem to spillere. Betingede udsagn i programmering.