Niveauet ”Avanceret i blokprogrammering” omfatter den praktiske brug af det, de har lært sig i de foregående 2 niveauer, ved at udarbejde komplekse algoritmer og bygge videre på viden om variabler. På dette niveau har børn mulighed for at eksperimentere med det, de har lært sig op til nu ved at skabe komplekse spil. Her lærer børn sig at arbejde med flere end en variabel og vælge deres typer selv i henhold til deres egne spil. På dette niveau bygger børnene også på gennem adfærden hos robotter de programmerer, hvor variabler indgår i deres programmer for første gang. Sidst men ikke mindst lærer børn sig, hvordan de læser en færdiglavet kode og fjerner fejl i den – fejlfinding (debugging). Igen bruger vi en række programmeringsmiljøer og hardware-værktøjer, da det er vigtigt for børn at se implementeringen af det program, de har oprettet, og hvordan det ville ændre sig, hvis en eller flere instruktioner ændres.
Den studerende modtager certifikat for hvert afsluttet niveau.
500 punkter
Hvert afsluttet modul bringer dig 100 point og det fulde niveau 500 point.
Nogle af instrumenterne og programmeringsmiljøerne, som de studerende bruger på dette niveau.
Ved at optimere de komplekse algoritmer i modulerne lærer børn at forenkle deres programmer. I dette modul forbereder de projekter, hvor de bygger deres viden inden for opbygning af algoritmer og programmer.
I dette modul lærer børn, hvordan man bruger betingede strukturer optimalt og skaber forskellige typer cykler. De bruger de oplysninger, de allerede har lært, til at lave vanskeligere spil og programmer.
Dette modul introducerer børnene til begrebet variabel. De lærer, hvordan man indstiller startværdien til en variabel, og hvordan man ændrer den i arbejdsprocessen. De lærer om de forskellige typer variabler, og hvordan de bruges i de forskellige programmeringsmiljøer.
Tässä projektimoduulissa lapset työstävät robottiprojekteja ja luovat pelejä. Tämän lisäksi heillä on mahdollisuus harjoitella kaikkea oppimaansa tekemällä erilaisia mielenkiintoisia kansainvälisten ohjelmointikilpailujen tehtäviä.