I dette modul erbejder eleverne med at isolere algoritmer i funktioner og procedurer ved hjælp af blokprogrammering i forskellige miljøer. De styrker deres evne til at arbejde med variabler, skabe interaktive spil og ved at programmere robotter og kredsløbskort "Micro:bit". De introduceres til begrebet "hukommelsesregister" og skaber et interessant komplekst projekt i den sidste del af niveauet.
Den studerende modtager certifikat for hvert afsluttet niveau.
500 punkter
Hvert afsluttet modul bringer dig 100 point og det fulde niveau 500 point.
Nogle af instrumenterne og programmeringsmiljøerne, som de studerende bruger på dette niveau.
I dette modul lærer børn om operatørernes art og deres struktur. De lærer deres rolle at kende og lærer, hvordan man bruger den korrekt til at berige deres programmer. De lærer, hvordan man bygger en algoritme med mere end en operatør.
I dette modul bliver børn mere fortrolige med begrebet algoritme. De laver komplekse projekter med forhold og cyklusser. Når man designer et komplekst program, skal der tages højde for mange situationer, der kan hindre opfyldelsen af det mål, vi har sat os. Formålet med dette modul er at hjælpe børn med at løse problemer og hjælpe dem med at overvinde forhindringer på deres vej.
I dette modul lærer børn, hvordan man anvender alt, hvad de lærer, til deres interessante programmer. De lærer, hvordan man tildeler en værdi til en funktion, og hvordan man liste en funktion i et specifikt afsnit af koden. De udvikler komplekse procedureprogrammer, der kontrollerer adfærd fra forskellige robotter.
I dette modul skal børnene løse de opgaver, de er tildelt, og som de uafhængigt skal finde en løsning på. Modulet inkluderer programmer, der er relateret til den verdenskendte spilomdannelse og programmeringsopgaver for robotter i internationale programmeringskonkurrencer. Til disse opgaver kan børn prøve at finde en løsning og vise, hvad de er i stand til ved at eksperimentere og anvende deres egne ideer i det digitale miljø for programmering.