Niveau 1 – Jeg har kendskab til verden med blockly (programmering med blokke)

Dette niveau er det første møde mellem vores små programmører på Middle niveau med blokprogrammering og fundamentet for programmering. I løbet af niveau 1 lærer børn om de grundlæggende karakterisika ved et computersystem, om begreber som software og hardware, hvad forskellen mellem dem er, og hvilke af disse dele de vil lære om senere på kurset. Børnene er også bekendt med begreberne program, instruktion, prioritering, programmeringsmiljø samt hvad en algoritme er for noget. De lærer sig alt dette ved at programmere robotters adfærd og skabe interessante animationer. På dette niveau lærer børn i alderen 8 og 9 om gentagne handlinger og forgreningsprogrammer, samt hvad begivenheder er, mens de skaber interessante spil i forskellige programmeringsmiljøer. Dette niveau sigter mod at introducere børn til grundlæggende begreber i programmeringsverdenen samt at lægge grundlaget, hvorpå børn kan bygge videre på i løbet af de næste niveauer.  For at opnå bedre resultater på niveauet bruger vi af forskellige værktøjer, som programmeringsrobotter, specifikke software- og hardwareværktøjer, forskellige programmeringsmiljøer, for at fange børnenes opmærksomhed og gøre dem i stand til at forstå begreberne gennem deres brug i arbejde med forskellige programmeringsværktøjer og miljøer.

Certifikat

Certificates Mindhub

Den studerende modtager certifikat for hvert afsluttet niveau.

Bonuspoint

500 punkter

Hvert afsluttet modul bringer dig 100 point og det fulde niveau 500 point.

Værktøj

wonder scratch-logo hopscotch sphero

Nogle af instrumenterne og programmeringsmiljøerne, som de studerende bruger på dette niveau.

Boards

Et niveau = 4 Moduler

Location

En modul = 4 Klasse

Time

En klasse = 120 minutter

Indskrive

100 Punkter

Modul 1 - GRUNDLÆGGENDE BEGREBER I BLOKPROGRAMMERING

I dette modul lærer børn sig, at computere kun kan udføre klare og præcise kommandoer, der er i passende rækkefølge for at føre til det ønskede slutresultat.    

Emner

  1. Hvad er instruktionerne og programmet? Prioritet for instruktioner
  2. Succesfunktioner i programdesign og arbejde med forskellige typer interface
  3. Lær operatører og grundlæggende matematik
  4. Projektforberedelse 1 (8-9)

100 Punkter

Modul 2 - REPEATEREDE FUNKTIONER (CYKELCIRKEL)

I dette modul bliver børn bekendt med cykler - programmeringsstrukturer, der hjælper et specifikt stykke kode / fragment arbejde gentagne gange. De tillader, at en given kommando eller sekvens af instruktioner gentages mange gange, eller indtil en forudbestemt betingelse er opfyldt.  

Emner

  1. Hvad er en cyklus? Hvad er en iteration?
  2. Uendelige programmeringscyklusser, tællecyklusser, gentagelse op til en bestemt funktion
  3. Indbyggede cykler og betingede cyklusser. Blanding af forskellige cykler
  4. Projektforberedelse 2 (8-9)

100 Punkter

Modul 3 - PROGRAMSKRIFT. BETINGELSESSTRUKTURER I PROGRAMMERING

I dette modul bliver børn først bekendt med betingede strukturer. Som en del af deres program lærer børnene fra en betinget operatør, hvordan forskellige dele af koden opfører sig afhængigt af den givne tilstand.

Emner

  1. Hvad er betingelsen? Sandt eller falsk (True or False)
  2. Enkle betingede strukturer og flerkomponenttilstand
  3. Indlejrede betingelser og anvendelse af logisk operatør
  4. Projektforberedelse 3 (8-9)

100 Punkter

Modul 4 - Gennemførelse af begivenheder i programmet

I dette modul bliver børn bekendt med begrebet "begivenhed" i programmering. At indarbejde en begivenhed i algoritmen giver os mulighed for at logge ind på programmet via forskellige kanaler, såsom kontrol af spilkarakterer eller robotter. Vi lærer også, hvordan robotter kan kommunikere med hinanden eller med softwaretegn.  

Emner

  1. Hvad er begivenheden?
  2. "At skubbe ud" og "Fange" en begivenhed
  3. Oprindere og forbrugere
  4. Projektforberedelse 4 (8-9)